Ako sme začali merať čas...

12.03.2014 20:09

Zoznámenie s dráhou prebehlo rýchlo a v pohode, ale my dvaja elektrikári sme netrpezlivo čakali, čo vlastne bude naša náplň práce. Fantázia nám nechýbala, veď nám sľubovali všetky zázraky a vymoženosti techniky osemdesiatych rokov minulého storočia. Čoby čerstvý maturant z elektrotechniky, desiatnik v zálohe, ktorý slúžil v protivzdušnej obrane štátu, kde sa stretol s najmodernejšou vojenskou technikou, dokázal smerovými spojmi prenášať až tri telefonické hovory na jednej modulovanej frekvencii, som s otvorenými ústami pozeral čo nám doniesli do Gerdelánovej búdky, akože vybavenie na meranie času...

Ten zázrak techniky sa volal "Jablotron" a bola to krabica 5x20x30 cm , čo som po bolšoj ruskoj technike na vojne ocenil s uznaním a keď som zbadal spredu šesť svietiacich digitróniek, bol som priam vo vytržení.... a kde je to ostatné ???....  noó, to je všetko, povedal šéf a odporúčal sa... Aby som neklamal, nebolo to všetko, k výbave patrilieštespomínané dva vojenské telefóny s kurbličkou a jedna veľká autobatéria s V3S-ky... Nebudú dvaja elektrikári na toľkú techniku trochu málo ? - napadla ma kacírska myšlienka. "Neboj sa , ešte prídu kamery, televízory, svetelná tabuľa, budeme robiť elektriku v cieľovom objekte..."povedal Miro a možno tomu veril, ja určite. Keď trochu predbehnem, tak neskôr sme z Hrebienka doniesli svetelný riadok od veľkej tabuli, kamery sme videli iba v televízii a elektriku robila akási firma po ktorej nechcel revízny technik prácu prevziať... nuž také boli časy socializmu a nikto sa nad tým nepozastavoval, improvizovalo sa na každom kroku, ale nakoniec vždy všetko fungovalo... To je zásadný rozdiel medzi socializmom a dneškom... vtedy sa inprovizovalo a nakoniec všetko fungovalo, dnes sa inprovizuje vo všetkom a nefunguje skoro nič. /možno iba nenásytné papalášské vrecká/...

Po skončení sezóny prišli chlapi z Jablotronu /Jablonec n/N/ a povedali,že nám idú robiť špeciálnu aparatúru na meranie času, kde bude desať medzičasov, výstup na tlačiareň a rôzne iné vymoženosti značky Jablotron. Bol som rád , že to nieje Tesla, medzi nami sa hovorilo, že Te-sla znamená Te-chnicky sla-bší. Nakoniec keď to na konci leta doniesli sme boli nadšení, no nadšenie postupne opadávalo, keď sme zistili, že spoľahlivosť týchto hodín je tak päťdesiat na päťdesiat. Neskôr sa zaužívala prax, že rozhodca na štarte mi telefónom hlasil do cieľa slovíčko "preťal" a ja som sledoval, či sa rozbehlo meranie a ak nie, neostávalo nič iné len zahlásiť do mikrofónu "Pretekár ten a ten, má opravnú jazdu"...Musím však uznať, že postupne sa to lepšilo a nakoniec dosiahla spoľahlivosť asi 90%.Keď som tu spomenul mikrofón, na ozvučenie sme dostali obrovský mixážny pult značky Tesla a ten mi nakoniec zjedli myši.... ale o tom zas nabudúce ....

         Ján Čech